Σφακιανάκης Αλέξανδρος
ΩτοΡινοΛαρυγγολόγος
Αναπαύσεως 5 Άγιος Νικόλαος
Κρήτη 72100
00302841026182
00306932607174
alsfakia@gmail.com

Αρχειοθήκη ιστολογίου

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Η λίστα ιστολογίων μου

Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Prospective study of vocal fold function after loss of the neuromonitoring signal in thyroid surgery: The International Neural Monitoring Study Group’s POLT study

ConclusionsLOS type 1 entails more severe nerve damage than LOS type 2, affecting women disproportionately. Both LOS types, being primarily associated with traction injury, are unaffected by variant neck anatomy in expert hands and unresponsive to steroids. Level of Evidence2b Laryngoscope, 2015 (Source: The Laryngoscope)

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Melanoma knowledge, risk factors awareness and skin health behaviours: a populational-based study in Central Romania



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Dermoscopy of Zoon's plasma cell balanitis



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The Mercedes flap and its new variants: a ‘workhorse’ flap for the dermatological surgeon?

Abstract

Background

The plastic reconstruction of defects in problem regions, such as, e.g. the heel, temple, malleolar region, sternum and capillitium, is usually a challenge.

Objective

We describe the use of the Mercedes flap, a combination of the purse string and advancement flap, and new modifications for use in various body locations. These examples extend the scope of application in tumour surgery of the skin.

Methods

We demonstrate the different techniques and practical application of the repair and evaluate the benefits and limitations.

Results

The Mercedes flap and its modifications are an excellent method for repairing various defects in problem locations after tumour surgery of the skin.

Conclusion

The Mercedes flap and its modifications prove to be a good alternative to other closure types, especially in problem regions such as the shoulder, malleolar region, heel, etc. The procedure is fast and simple, with few side-effects, and proves to be a 'workhorse' flap for the dermatological surgeon.



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Association study between melanocortin-1 receptor gene polymorphisms and occurrence of vitiligo in a Taiwanese population: possible explanation for lack of increased UV-related damage in vitiligo skin



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Possible correlations between annular pustular psoriasis and Noonan syndrome



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Dermatomyositis: factors predicting relapse

Abstract

Background

The course of dermatomyositis (DM) can be chronic with relapses, which are associated with major morbidity.

Objective

The aim of this study was to identify presentation features that predict DM relapses.

Methods

We retrospectively reviewed data of patients with DM recorded from 1990 to 2011, including muscle biopsy results. Characteristics of patients with and without relapses were compared. Hazard ratios (HRs) were estimated using a Cox model.

Results

We identified 34 patients, with a mean age of 46 ± 17 years (range, 18–77) and 24 (71%) women. The muscle and skin abnormalities relapsed in 21 (61%) patients. By univariate analysis, two presentation features were significantly associated with a subsequently relapsing course, namely, dysphonia [HR = 3.2 (1.2–8.5)] and greater skin lesion severity defined as a Cutaneous Disease Area Severity Index [CDASI] > 20 [HR = 3.5 (1.2–7.9)].

Conclusion

Dysphonia and skin lesion severity at disease onset must be recorded, as they significantly predict a relapsing disease course.



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Diagnostische Zuverlässigkeit des LiSe-DaZ bei Kindern mit schwerer Sprachentwicklungsstörung

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 833-839
DOI: 10.1055/s-0035-1555786

Hintergrund: Bislang liegen nur wenige Sprachentwicklungstests für 2- oder mehrsprachig aufwachsende Kinder in Deutschland vor. Der hierfür entwickelte LiSe-DaZ (Linguistische Sprachstandserhebung – Deutsch als Zweitsprache) wurde in einer prospektiven Evaluationsstudie daraufhin untersucht, ob er bei Kindern im Alter von 5 bis 7 Jahren mit schweren Sprachentwicklungsstörungen eingesetzt werden kann und ob mit ihm sprachauffällige Kinder sicher erkannt werden. Material und Methoden: 74 Kinder (mittleres Alter 60 Monate, 46% rein deutschsprachig, 54% 2- oder mehrsprachig) mit einer nach klinischem Urteil schweren Sprachentwicklungsstörung wurden im Rahmen ihres stationären Aufenthaltes zusätzlich zu der klinisch etablierten Diagnostik mit dem LiSe-DaZ untersucht. Ergebnisse: In der Untersuchung des Sprachverständnisses (LiSe-DaZ vs. TROG-D), des produktiven Wortschatzes (LiSe-DaZ vs. AWST-R bzw. WWT) sowie dem Gebrauch der Präpositionen (LiSe-DaZ vs. Ravensburger Prüfmaterial) erzielten die Kinder durchschnittlich signifikant (p<0,0005) höhere T-Werte im LiSe-DaZ, sodass die Mehrzahl der Kinder in der klinisch etablierten Diagnostik als sprachauffällig, im LiSe-DaZ hingegen als sprachgesund eingestuft wurde. Der Unterschied war für die Gruppe der mehrsprachigen Kinder durchgehend deutlicher ausgeprägt. Schlussfolgerung: Gemessen an klinisch etablierten Tests erwies sich die diagnostische Zuverlässigkeit des LiSe-DaZ bezüglich des Erkennens von Kindern mit Sprachentwicklungsstörungen als unzureichend. Eine Normierung der etablierten Sprachtests an 2- oder mehrsprachig aufwachsenden Kindern ist dennoch ebenso wünschenswert zur Vermeidung falscher Pathologisierung.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Article in Thieme eJournals:
Table of contents | Abstract | Full text

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Tracheobronchopathia osteochondroplastica

(TBOC) is a rare disease of the trachea and bronchi characterized by submucosal nodules of osseous and cartilaginous tissue. In this series, we present three cases highlighting the varied clinical presentations of this rare disease process, which ranged from a rough voice to a chronic cough to lobar pneumonia. The disorder may mimic other lesions. We review the clinical presentations, pathophysiology, lab tests, imaging, diagnosis, and management of TBOC patients. Level of EvidenceNA Laryngoscope, 2015 (Source: The Laryngoscope)

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Reduced serum levels of syndecan‐1 in patients with tongue squamous cell carcinoma

ConclusionsSdc‐1 levels in the sera of patients do not correlate with the tumor progression in the tongue SCC. This is in contrast with the reported inverse correlation between the expression level of membranous Sdc‐1 and the histological grade and size of head and neck tumors. Therefore, Sdc‐1 shedding may not be a major mechanism in the progressive loss of its expression regarding tongue tumor. Level of EvidenceNA Laryngoscope, 2015 (Source: The Laryngoscope)

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Multicompartment metabolism in papillary thyroid cancer

ConclusionThis study suggests that multiple metabolic compartments exist in PTC, and low fibroblast MCT4 may be a biomarker of indolent disease. Level of EvidenceN/A. Laryngoscope, 2015 (Source: The Laryngoscope)

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Benign paroxysmal positional vertigo commonly occurs following repair of superior canal dehiscence

ConclusionNew‐onset BPPV occurs commonly after SCD repair and may be the result of mobilized otoliths from inner ear pressure changes. Although the exact etiology of post‐SCD repair BPPV remains unknown, postoperative dizziness is important to discuss with patients during preoperative counseling. Level of Evidence4. Laryngoscope, 2015 (Source: The Laryngoscope)

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The role of anticoagulation in the management of pediatric temporal bone septic thrombophlebitis

(Source: The Laryngoscope)

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What are the indications for the use of computed tomography before septoplasty?

(Source: The Laryngoscope)

MedWorm Sponsor Message: Directory of the best January Sales in the UK. Find the best Christmas presents too.

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Effect of Vocal Fry on Voice and on Velopharyngeal Sphincter

Int Arch Otorhinolaryngol
DOI: 10.1055/s-0035-1569144

Introduction It is known that the basal sound promotes shortening and adduction of the vocal folds and leaves the mucosa looser. However there are few studies that address the supralaryngeal physiological findings obtained using the technique. Objective To check the effectiveness of using vocal fry on the voice and velopharingeal port closure of five adult subjects, whose cleft palate has been corrected with surgery. Methods Case study with five subjects who underwent otolaryngology examination by means of nasopharyngoscopy for imaging and measurement of the region of velopharyngeal port closure before and after using the vocal fry technique for three minutes. During the exam, the subjects sustained the isolated vowel /a:/ in their usual pitch and loudness. The emission of the vowel /a:/ was also used for perceptual analysis and spectrographic evaluation of their voices. Results Four subjects had an improvement in the region of velopharyngeal port closure; the results of the spectrographic evaluation were indicative of decreased hypernasality, and the results of the auditory-perceptual analysis suggested improved overall vocal quality, adequacy of loudness, decreased hypernasality, improvement of type of voice and decreased hoarseness. Conclusion This study showed a positive effect of vocal fry on voice and greater velopharyngeal port closure.
[…]

Thieme Publicações Ltda Rio de Janeiro, Brazil

Article in Thieme eJournals:
Table of contents | Abstract | open access Full text

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Quality of Life and Gait in Elderly Group

Int Arch Otorhinolaryngol
DOI: 10.1055/s-0035-1570313

Introduction The process of aging could lead to seniors being more prone to falls, which affects their quality of life. Objective The objective of this study is to investigate the relationship between quality of life and gait in the elderly. Methods We used World Health Organization Quality of Life-Brief (WHOQOL-Brief) Brazilian version and the Dynamic Gait Index to assess fifty-six volunteers from the northeast of Brazil. Ages ranged from 60 to 85 years. Results The Dynamic Gait Index, which indicates the probability of falls, resulted in 36.3% of the sample presenting abnormal results. There was correlation between domain 2 (psychological) and domain 4 (environment) with domain 1(Physical) and domain 3 (Social); a negative correlation between age and Domain 2; correlation between Question 1 (How would you rate your quality of life?) and domains 1, 2, and 4 and no correlation between questions 1 and 2 (How satisfied are you with your health?). Question 2 was correlated with all of the domains. There was negative association between question 1 and falls, and a slight correlation between the Dynamic Gait Index scores and Question 1. Conclusion The self-perception of the study group about their quality of life was either good or very good, even though a considerable percentage of individuals had suffered falls or reported gait disturbances.
[…]

Thieme Publicações Ltda Rio de Janeiro, Brazil

Article in Thieme eJournals:
Table of contents | Abstract | open access Full text

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Evaluation of depression and anxiety in empty nose syndrome after surgical treatment

ConclusionsDepression and anxiety are psychological disorders prevalent among ENS patients. Surgical treatment for ENS is effective in improving depression and anxiety. Patients with worse preoperative BDI‐II and BAI scores as well as female patients may be better candidates for surgical intervention. Level of Evidence4 Laryngoscope, 2015 (Source: The Laryngoscope)

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False Computed Tomography Findings in Bilateral Choanal Atresia

Int Arch Otorhinolaryngol
DOI: 10.1055/s-0035-1570314

Introduction Choanal atresia (CA) is a challenging surgical problem defined as a failure in the development of communication between the nasal cavity and nasopharynx. Objective The objective of this study is to describe computed tomography (CT) findings in cases with bilateral choanal atresia. Methods The study involved performing axial and coronal non-contrast CT scanning with 2–3 mm sections on14 neonates that had bilateral CA. We used fiberoptic nasal endoscopy to confirm the diagnosis. We evaluated coronal CT to study the skull base area in such neonates. Results This study included 14 neonates with bilateral CA; with mean age of 7 ± 3.5 days. Mixed atretic plates were found in 12 (85.7%) cases while two (14.3%) had pure bony atresia. Isolated CA was detected in 9 cases (64.3%) and 5 (35.7%) cases had associated anomalies. Coronal CT showed soft tissue density in the nasal cavity that appeared to extend through an apparent defect in the nasal roof (cribriform plate), falsely diagnosed by radiologists as associated encephalocele. At the time of surgical repair, all patients showed thick tenacious mucous secretions in both nasal cavities and revealed no encephalocele. Nasal roof remained intact in all cases. Conclusion The thick secretion of bilateral CA could give a false encephalocele appearance on the CT. It is highly recommended to perform proper suction of the nasal cavity of suspected CA cases just before CT scanning.
[…]

Thieme Publicações Ltda Rio de Janeiro, Brazil

Article in Thieme eJournals:
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Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen durch Transit-Zeit Flussvolumenmessungen

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1564186

Einleitung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen haben in der Kardiochirurgie zur Verbesserung der Ergebnisse koronarer Bypassoperationen geführt. Unsere prospektive Studie soll klären, ob das Messverfahren auch zur Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen von Radialislappen geeignet ist. Methode: Verwendet wurde ein ultraschallgestütztes Durchflussmessgerät (VeriQ, MediStim) bei 15 Radialislappenplastiken. Der durchschnittliche Blutvolumenfluss und der Pulsatilitätsindex wurden jeweils direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose und 15 min später gemessen. Anwendungsdauer und Angaben zur Handhabung wurden gesondert erfasst. Ergebnisse: Der durchschnittliche Blutfluss direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose betrug durchschnittlich 3,9 ml/min und 15 min später durchschnittlich 3,4 ml/min. Damit zeigte sich hier kein signifikanter Unterschied (p=0,96). Im gleichen Zeitraum stieg der Pulsatilitätsindex (PI) nicht signifikant von durchschnittlich 22,1 auf 27,2 (p=0,09). Die Entscheidung zu einer Revision der Anastomose wurde in 2 Fällen aufgrund der Durchflussmessungen getroffen. Alle Radialislappen zeigten sich im Verlauf vital. Der Zeitaufwand betrug etwa 20 min. Die Handhabung wurde durchweg als einfach beschrieben. Zusammenfassung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen tragen zur Qualitätsverbesserung von Anastomosen bei und verbessern so das Gesamtergebnis von Radialislappenplastiken. Das Messverfahren erbringt objektive Ergebnisse und lässt sich gut zur Dokumentation nutzen.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Article in Thieme eJournals:
Table of contents | Abstract | Full text

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FEES bei Säuglingen mit Schluckstörungen – wie sinnvoll ist die Untersuchung?

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1555886

Hintergrund: Die FEES hat sich auch im Kindesalter als valide instrumentelle Schluckuntersuchung etabliert, ihre Wertigkeit in der Diagnostik bei Säuglingen ist dagegen noch unklar. Ziel der vorliegenden prospektiven Studie war es, Möglichkeiten und Grenzen des endoskopischen Verfahrens im Säuglingsalter zu prüfen. Patienten und Methodik: Im Zeitraum von 11/2011 bis 3/2015 wurden 27 Säuglinge eines stationären neuropädiatrischen Krankengutes mit der FEES untersucht. Dabei wurde ein im Vergleich zum Langmore-Standard modifizierter Untersuchungsalgorithmus eingesetzt. Ergebnisse: Bei 24 von 27 Kindern konnten mittels FEES Befunde erhoben werden. Bei 10 Kindern zeigten sich stille Aspirationen von Speichel entsprechend Grad 8 nach der Penetrations-Aspirationsskala (PAS) oder stille, tiefe Penetrationen von Prüfnahrung bis auf die Glottisebene (PAS-Grad 5) und bei 3 Kindern tiefe Penetrationen von Prüfnahrung mit Auslösung des Hustenreflexes. In keinem Fall war ein ausreichender endoskopischer Einblick in die Subglottis oder die Trachea möglich. Aus diesem Grund konnte nicht zwischen einer stillen tiefen Penetration und Aspiration von Probenahrung differenziert werden. Als Konsequenz der FEES-Resultate wurde bei 7 Kindern das Sonden- und Ernährungsmanagement geändert. Schlussfolgerungen: In dieser Studie konnte die FEES unter Anwendung eines modifizierten Untersuchungsalgorithmus bei ca. 89% der Säuglinge zielführend in der Diagnostik von Schluckstörungen eingesetzt werden. Die Aussagefähigkeit des Verfahrens wird durch die Tatsache eingeschränkt, dass sich der direkte Beweis einer Nahrungsaspiration nicht erbringen ließ.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Article in Thieme eJournals:
Table of contents | Abstract | Full text

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Stationäre Speicheldrüsenoperationen in Deutschland Eine DRG-basierte Analyse der Jahre 2007–2011

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0041-107558

Hintergrund: Es gibt bislang keine deutschlandweite epidemiologische Untersuchung zu Speicheldrüsenoperationen. Methoden: Die bundesweite Diagnosis-Related Groups (DRG)-Statistik der Jahre 2007–2011 wurde ausgewertet hinsichtlich der Indikationen auf Basis der ICD-10-Codes. Es wurde Operationsraten pro 100 000 Personenjahre für beide Geschlechter und in Alterskohorten berechnet. Ergebnisse: Die durchschnittlichen deutschlandweiten stationären Operationsraten 2007–2011 betrugen für Inzisionen an den Speicheldrüsen (OPS-Ziffer 5–260) 1,43 pro 100 000 Personen, für Exzisionen an den Speicheldrüsen (5–261) 2,06 pro 100 000, für Speicheldrüsenresektionen (5–262) 16,15 pro 100 000 und für äußere Inzisionen an den Speicheldrüsen (5–270) 0,43 pro 100 000. Für die genannten vier OPS-Ziffern betrugen die Operationsraten in absteigender Häufigkeit für gutartige Tumoren 10,08 pro 100 000, für Speicheldrüsenentzündungen (ohne Speichelsteine) 4,00 pro 100 000, für Speicheldrüsenmalignome 3,90 pro 100 000, und für Speichelsteine 2,09 pro 100 000. Eine signifikante Zunahme der Operationsraten über die Jahre war für bösartige und gutartige Tumoren sowie Speichelsteine zu beobachten. Die Operationsraten waren insgesamt am höchsten bei Patienten >60 Jahre. Es waren regionale Schwankungen der Operationsraten zwischen den Bundesländern zu erkennen. Diskussion: Erstmalig werden Operationsraten für Eingriffe an Speicheldrüsen berichtet. Insbesondere Eingriffe wegen Speicheldrüsenmalignomen sind häufiger als erwartet. Trotz Einführung minimal-invasiver Verfahren erscheinen die Raten an Speicheldrüsenresektionen bei Sialadenitis und Sialolithiasis noch sehr hoch.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Stationäre Speicheldrüsenoperationen in Deutschland Eine DRG-basierte Analyse der Jahre 2007–2011

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0041-107558

Hintergrund: Es gibt bislang keine deutschlandweite epidemiologische Untersuchung zu Speicheldrüsenoperationen. Methoden: Die bundesweite Diagnosis-Related Groups (DRG)-Statistik der Jahre 2007–2011 wurde ausgewertet hinsichtlich der Indikationen auf Basis der ICD-10-Codes. Es wurde Operationsraten pro 100 000 Personenjahre für beide Geschlechter und in Alterskohorten berechnet. Ergebnisse: Die durchschnittlichen deutschlandweiten stationären Operationsraten 2007–2011 betrugen für Inzisionen an den Speicheldrüsen (OPS-Ziffer 5–260) 1,43 pro 100 000 Personen, für Exzisionen an den Speicheldrüsen (5–261) 2,06 pro 100 000, für Speicheldrüsenresektionen (5–262) 16,15 pro 100 000 und für äußere Inzisionen an den Speicheldrüsen (5–270) 0,43 pro 100 000. Für die genannten vier OPS-Ziffern betrugen die Operationsraten in absteigender Häufigkeit für gutartige Tumoren 10,08 pro 100 000, für Speicheldrüsenentzündungen (ohne Speichelsteine) 4,00 pro 100 000, für Speicheldrüsenmalignome 3,90 pro 100 000, und für Speichelsteine 2,09 pro 100 000. Eine signifikante Zunahme der Operationsraten über die Jahre war für bösartige und gutartige Tumoren sowie Speichelsteine zu beobachten. Die Operationsraten waren insgesamt am höchsten bei Patienten >60 Jahre. Es waren regionale Schwankungen der Operationsraten zwischen den Bundesländern zu erkennen. Diskussion: Erstmalig werden Operationsraten für Eingriffe an Speicheldrüsen berichtet. Insbesondere Eingriffe wegen Speicheldrüsenmalignomen sind häufiger als erwartet. Trotz Einführung minimal-invasiver Verfahren erscheinen die Raten an Speicheldrüsenresektionen bei Sialadenitis und Sialolithiasis noch sehr hoch.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Kommentar der Schriftleitung

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 803-803
DOI: 10.1055/s-0041-109188

Liebe Leserinnen und Leser! Video-Editorial http://ift.tt/1NStyJC das letzte Heft des Jahres 2015 beginnt in „Referiert und diskutiert" mit einem von den Diskutanten gelobten Beitrag zu speziellen perioperativen Risiken bei der Tracheostomie von adipösen Patienten (zu den Risikofaktoren gibt es auch einen interessanten Index: 1). Braucht man nach Ohroperationen wirklich eine Ohrtamponade? Darum geht es in dem zweiten Diskussionsbeitrag. Die Fragestellung sei sinnvoll, meinen die Diskutanten, doch beantworte die vorgestellte Studie die Frage nicht.
[…]

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Nachruf auf Prof. Dr. med. Dietrich Plester

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 848-848
DOI: 10.1055/s-0041-10806

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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FEES bei Säuglingen mit Schluckstörungen – wie sinnvoll ist die Untersuchung?

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1555886

Hintergrund: Die FEES hat sich auch im Kindesalter als valide instrumentelle Schluckuntersuchung etabliert, ihre Wertigkeit in der Diagnostik bei Säuglingen ist dagegen noch unklar. Ziel der vorliegenden prospektiven Studie war es, Möglichkeiten und Grenzen des endoskopischen Verfahrens im Säuglingsalter zu prüfen. Patienten und Methodik: Im Zeitraum von 11/2011 bis 3/2015 wurden 27 Säuglinge eines stationären neuropädiatrischen Krankengutes mit der FEES untersucht. Dabei wurde ein im Vergleich zum Langmore-Standard modifizierter Untersuchungsalgorithmus eingesetzt. Ergebnisse: Bei 24 von 27 Kindern konnten mittels FEES Befunde erhoben werden. Bei 10 Kindern zeigten sich stille Aspirationen von Speichel entsprechend Grad 8 nach der Penetrations-Aspirationsskala (PAS) oder stille, tiefe Penetrationen von Prüfnahrung bis auf die Glottisebene (PAS-Grad 5) und bei 3 Kindern tiefe Penetrationen von Prüfnahrung mit Auslösung des Hustenreflexes. In keinem Fall war ein ausreichender endoskopischer Einblick in die Subglottis oder die Trachea möglich. Aus diesem Grund konnte nicht zwischen einer stillen tiefen Penetration und Aspiration von Probenahrung differenziert werden. Als Konsequenz der FEES-Resultate wurde bei 7 Kindern das Sonden- und Ernährungsmanagement geändert. Schlussfolgerungen: In dieser Studie konnte die FEES unter Anwendung eines modifizierten Untersuchungsalgorithmus bei ca. 89% der Säuglinge zielführend in der Diagnostik von Schluckstörungen eingesetzt werden. Die Aussagefähigkeit des Verfahrens wird durch die Tatsache eingeschränkt, dass sich der direkte Beweis einer Nahrungsaspiration nicht erbringen ließ.
[…]

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Increased CT Dose due to Miscentering with use of Automated Tube Voltage Selection: Phantom and Patient Study

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Peter D. Filev, Pardeep K. Mittal, Xiangyang Tang, Phuong-Anh Duong, Xiaojing Wang, William C. Small, Kimberly Applegate, Courtney C. Moreno
PurposeTo determine if miscentering impacted dose with use of automated tube voltage selection software.MethodsAn anthropomorphic phantom was imaged at different table heights (centered in the CT gantry, and – 6cm, – 3cm, + 3cm, and + 5.7cm relative to the centered position). Topogram magnification, tube voltage selection, and dose were assessed. Impact of table height on dose also was assessed retrospectively in human subjects (n=50).ResultsWhen the CT table was positioned closer to the x-ray source, subjects appeared up to 33% magnified in topogram images. When subjects appeared magnified in topogram images, automated software selected higher tube potentials and tube currents which were based on the magnified size of the subject rather than the subject's true size. Table height strongly correlated with CTDIvol (r=0.98, p<0.05) and DLP (r=0.98, p<0.05) in the phantom study. Transverse dimension in the topogram highly correlated with dose in human subjects (r=0.75-0.87, p<0.05).ConclusionMiscentering results in increased dose due to topogram magnification with automated voltage selection software.

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Patient Preferences Regarding Colorectal Cancer Screening: Test Features and Cost Willing to Pay Out-of-Pocket

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Courtney C. Moreno, Paul S. Weiss, Thomas L. Jarrett, David L. Roberts, Pardeep K. Mittal, John R. Votaw
PurposeThe purpose of this investigation was to evaluate whether test features would make an individual more or less likely to undergo colorectal cancer screening and how much an individual would be willing to pay out-of-pocket for a screening test.MethodsA survey was administered to consecutive adult patients of a general medicine clinic. The survey consisted of Likert-scale questions assessing the patients' likelihood of choosing a screening test based on various test characteristics. Additional questions measured the patients' age, race, gender and maximum out-of-pocket cost they would be willing to pay. Chi-square tests were used to assess the associations between the likelihood questions and the various demographic characteristics.ResultsSurvey response rate was 88.8% (213/240). Respondents were 48.4% female (103/213), 51.6% male (110/213), 82.6% Caucasian (176/213), 11.3% African-American (24/213), and 6.1% other (13/213). Risk of internal injury and light exposure to radiation were the least desirable test features. Light sedation was the only test feature that the majority of respondents (54.8%) indicated would make them likely or very likely to undergo a colorectal cancer screening test. The vast majority of respondents (86.8%) were willing to pay less than $200 out of pocket for a colorectal cancer screening test. There was not a statistically significant difference in the responses of males and females, or in the responses of individuals of different races or different ages regarding test features or the amount individuals were willing to pay for a screening test.ConclusionsSurvey results suggest that patient education emphasizing the low complication rate of CTC, the minimal risks associated with the low level radiation exposure resulting from CTC, and the benefits of a sedation-free test (e.g., no risk of sedation-related complication, no need for a driver) may increase patient acceptance of CTC. Additionally, an out of pocket cost of <$200 would be preferable from the patient perspective

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The Automated Residency Match Rank List

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Colin Strickland, David Rubinstein
The creation of the final rank list for the National Residency Matching Program (NRMP) every year is a laborious task requiring the time and input of numerous faculty members and residents. This article describes the creation of an automated visual rank list to efficiently organize and guide discussion at the yearly rank meeting so that the task may be efficiently and fairly completed. The rank list was created using a PowerPoint (Microsoft) macro that can pull information directly from a spreadsheet to generate a visual rank list that can be modified on-the-fly during the final rank list meeting. An automatically created visual rank list helps facilitate an efficient meeting and creates an open and transparent process leading to the final ranking.

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Outcomes analysis of radioactive iodine and total thyroidectomy for pediatric Graves’ disease.

Outcomes analysis of radioactive iodine and total thyroidectomy for pediatric Graves' disease.

J Pediatr Endocrinol Metab. 2015 Dec 10;

Authors: Cohen RZ, Felner EI, Heiss KF, Wyly JB, Muir AB

Abstract
BACKGROUND: The majority of pediatric patients with Graves' disease will ultimately require definitive therapy in the form of radioactive iodine (RAI) ablation or thyroidectomy. There are few studies that directly compare the efficacy and complication rates between RAI and thyroidectomy. We compared the relapse rate as well as the acute and long-term complications of RAI and total thyroidectomy among children and adolescents with Graves' disease treated at our center.
METHODS: Medical records from 81 children and adolescents with a diagnosis of Graves' disease who received definitive therapy over a 12-year period were reviewed.
RESULTS: Fifty one patients received RAI and 30 patients underwent thyroidectomy. The relapse rate was not significantly different between RAI and thyroidectomy (12.1% vs. 0.0%, p=0.28). There were no acute or long-term complications in the RAI group, but there were eight cases of hypoparathyroidism (two transient and six permanent) in the thyroidectomy group. None of the patients developed a recurrent laryngeal nerve injury.
CONCLUSIONS: RAI is a safe and effective option for treatment of children and adolescents with Graves' disease. In light of the rate of permanent hypoparathyroidism seen at our center with thyroidectomy and previously published long-term safety of RAI, we recommend RAI as the first line treatment for children and adolescents with Graves' disease. For those centers performing thyroidectomies, we recommend that each center select 1-2 high-volume pediatric surgeons to perform all thyroid procedures, allowing individuals to increases case volume and potentially decrease long-term complications of thyroidectomy.

PMID: 26656610 [PubMed – as supplied by publisher]

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1T0EB3N 1O7LfXQ

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Interpretation of Breast MRI Utilizing the BI-RADS 5th Edition Lexicon: How Are We Doing and Where Are we Headed?

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Kyungmin Shin, Kanchan Phalak, Anthony Hamame, Gary J Whitman
The Breast Imaging Reporting and Data System (BI-RADS) was first initiated in the late 1980s in order to standardize reporting, improve report organization, and to monitor outcomes for more clear, concise and uniform communication of breast imaging findings. In the BI-RADS 5th edition, several changes and new additions have been made to the MRI lexicon, reflecting increased utilization and availability of breast MRI in clinical practice. Understanding the role and appropriate utilization of breast MRI and the BI-RADS lexicon could help with interpretation and effective communication of MRI findings as well as preparing for incorporation of more advanced imaging techniques. In this comprehensive review of the changes and new descriptors in the MRI section of 5th edition of BI-RADS with pictorial examples, the reader will be able to achieve improved understanding of the MRI BI-RADS lexicon and its appropriate applications.

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Schleimhautmelanome des Kopf-Hals-Bereichs

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 812-818
DOI: 10.1055/s-0035-1565056

Mukosale Melanome des Kopf-Hals-Bereichs stellen sehr seltene, wenig erforschte Malignome dar, welche sich durch ein aggressives Wachstum, eine hohe Rate an lokoregionären Rezidiven und eine schlechte Prognose charakterisieren lassen. Bisher konnten keine Risikofaktoren für deren Entstehung identifiziert werden. Der Tumor tritt klassischerweise erst in fortgeschrittenem Stadium durch Symptome wie Epistaxis nasi oder nasale Obstruktion in Erscheinung und ist per Definition mindestens im T3 Stadium vorliegend. Der Goldstandard besteht in der radikalen Tumorresektion, welche bei knappen oder non in-sano Resektionen durch eine adjuvante Radiotherapie ergänzt wird. Die Anwendung klassischer Chemotherapeutika, Interferon oder zielgerichteter Antikörper konnte bislang zu keiner signifikanten Verbesserung der Prognose beitragen. Bemühungen, den Tumor besser biologisch und genomisch zu charakterisieren werden nach wie vor durch dessen geringe Inzidenz erschwert. Dennoch ist die molekulare Charakterisierung dieser prognostisch und therapeutisch klar vom kutanen Melanom abzugrenzenden Tumorentität dringend erforderlich, um innovative Therapiestrategien zu entwickeln, was wiederum interdisziplinärer und multizentrischer Anstrengungen bedarf.
[…]

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Anterograde Präparationstechnik bei der Parotidektomie: Identifikation des Hauptstamms des Nervus facialis

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 810-811
DOI: 10.1055/s-0035-1568867

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Nachruf auf Prof. Dr. med. Dietrich Plester

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 848-848
DOI: 10.1055/s-0041-10806

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Es kommt auf den Zugangsweg an: Akustikusneurinome auch zukünftig in HNO-ärztlicher Hand

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 846-847
DOI: 10.1055/s-0041-108207

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Direct Drive Simulation – Klangsimulation des Vibrant Soundbridge®-Hörens

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1564262

Hintergrund: Die sog. Direct-Drive-Simulation (DDS-Test) soll eine präoperative Klangsimulation des Vibrant Soundbridge® (VSB) -Hörens bieten. Bislang existiert keine wissenschaftliche Beurteilung zur Aussagekraft dieses Tests. Ebenso liegt keine strukturierte Beschreibung der Testdurchführung vor. Ziel der Arbeit war die systematische Evaluation der Aussagekraft und Validität des DDS-Tests und die detaillierte Beschreibung der Durchführung. Material und Methoden: Bei 10 Patienten mit sensorineuraler Schwerhörigkeit wurden anhand eines Dokumentationsbogens auf Zehner-Skalen Klangbeurteilungen zum DDS-Test, zur Freifeldmessung und zur Klangempfindung mit der VSB im Alltag erhoben und verglichen. 3 Patienten waren bilateral implantiert, so dass insgesamt 36 Datensätze ausgewertet werden konnten. Ergebnisse: Die Ankopplung des in einen Silikonschlauch integrierten FMT an die Paukenabdeckung gelang in allen Fällen. Bei 11 von 13 Ankopplungen wurde die Ankopplungsqualität als „gut", in 2 Fällen als „mittel" bewertet. Keiner der Patienten benötigte eine Lokalanästhesie. Im Vergleich der Klangbeurteilungen des DDS-Tests mit denen der Freifeldmessungen und der Klangempfindung im Alltag bestanden keine signifikanten Unterschiede. Schlussfolgerung: Der DDS-Test bietet die Möglichkeit einer realistischen Klangsimulation des Hörens mit einer Vibrant Soundbridge bei Patienten mit einer sensorineuralen Schwerhörigkeit vor einer „klassischen" Versorgung. Er ist für Patienten eine Entscheidungshilfe und dient dem Arzt als ein zusätzlicher diagnostischer Baustein zur Indikationsstellung gerade in grenzwertigen Fällen. Der Test sollte fester Bestandteil der präoperativen Diagnostik vor der Versorgung mit einer VSB sein.
[…]

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Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen durch Transit-Zeit Flussvolumenmessungen

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1564186

Einleitung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen haben in der Kardiochirurgie zur Verbesserung der Ergebnisse koronarer Bypassoperationen geführt. Unsere prospektive Studie soll klären, ob das Messverfahren auch zur Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen von Radialislappen geeignet ist. Methode: Verwendet wurde ein ultraschallgestütztes Durchflussmessgerät (VeriQ, MediStim) bei 15 Radialislappenplastiken. Der durchschnittliche Blutvolumenfluss und der Pulsatilitätsindex wurden jeweils direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose und 15 min später gemessen. Anwendungsdauer und Angaben zur Handhabung wurden gesondert erfasst. Ergebnisse: Der durchschnittliche Blutfluss direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose betrug durchschnittlich 3,9 ml/min und 15 min später durchschnittlich 3,4 ml/min. Damit zeigte sich hier kein signifikanter Unterschied (p=0,96). Im gleichen Zeitraum stieg der Pulsatilitätsindex (PI) nicht signifikant von durchschnittlich 22,1 auf 27,2 (p=0,09). Die Entscheidung zu einer Revision der Anastomose wurde in 2 Fällen aufgrund der Durchflussmessungen getroffen. Alle Radialislappen zeigten sich im Verlauf vital. Der Zeitaufwand betrug etwa 20 min. Die Handhabung wurde durchweg als einfach beschrieben. Zusammenfassung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen tragen zur Qualitätsverbesserung von Anastomosen bei und verbessern so das Gesamtergebnis von Radialislappenplastiken. Das Messverfahren erbringt objektive Ergebnisse und lässt sich gut zur Dokumentation nutzen.
[…]

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Kommentar der Schriftleitung

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 803-803
DOI: 10.1055/s-0041-109188

Liebe Leserinnen und Leser! Video-Editorial http://ift.tt/1NStyJC das letzte Heft des Jahres 2015 beginnt in „Referiert und diskutiert" mit einem von den Diskutanten gelobten Beitrag zu speziellen perioperativen Risiken bei der Tracheostomie von adipösen Patienten (zu den Risikofaktoren gibt es auch einen interessanten Index: 1). Braucht man nach Ohroperationen wirklich eine Ohrtamponade? Darum geht es in dem zweiten Diskussionsbeitrag. Die Fragestellung sei sinnvoll, meinen die Diskutanten, doch beantworte die vorgestellte Studie die Frage nicht.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen durch Transit-Zeit Flussvolumenmessungen

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1564186

Einleitung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen haben in der Kardiochirurgie zur Verbesserung der Ergebnisse koronarer Bypassoperationen geführt. Unsere prospektive Studie soll klären, ob das Messverfahren auch zur Evaluation und Optimierung arterieller Anastomosen von Radialislappen geeignet ist. Methode: Verwendet wurde ein ultraschallgestütztes Durchflussmessgerät (VeriQ, MediStim) bei 15 Radialislappenplastiken. Der durchschnittliche Blutvolumenfluss und der Pulsatilitätsindex wurden jeweils direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose und 15 min später gemessen. Anwendungsdauer und Angaben zur Handhabung wurden gesondert erfasst. Ergebnisse: Der durchschnittliche Blutfluss direkt nach Öffnen der arteriellen Anastomose betrug durchschnittlich 3,9 ml/min und 15 min später durchschnittlich 3,4 ml/min. Damit zeigte sich hier kein signifikanter Unterschied (p=0,96). Im gleichen Zeitraum stieg der Pulsatilitätsindex (PI) nicht signifikant von durchschnittlich 22,1 auf 27,2 (p=0,09). Die Entscheidung zu einer Revision der Anastomose wurde in 2 Fällen aufgrund der Durchflussmessungen getroffen. Alle Radialislappen zeigten sich im Verlauf vital. Der Zeitaufwand betrug etwa 20 min. Die Handhabung wurde durchweg als einfach beschrieben. Zusammenfassung: Transit-Zeit-Flussvolumenmessungen tragen zur Qualitätsverbesserung von Anastomosen bei und verbessern so das Gesamtergebnis von Radialislappenplastiken. Das Messverfahren erbringt objektive Ergebnisse und lässt sich gut zur Dokumentation nutzen.
[…]

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FEES bei Säuglingen mit Schluckstörungen – wie sinnvoll ist die Untersuchung?

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1555886

Hintergrund: Die FEES hat sich auch im Kindesalter als valide instrumentelle Schluckuntersuchung etabliert, ihre Wertigkeit in der Diagnostik bei Säuglingen ist dagegen noch unklar. Ziel der vorliegenden prospektiven Studie war es, Möglichkeiten und Grenzen des endoskopischen Verfahrens im Säuglingsalter zu prüfen. Patienten und Methodik: Im Zeitraum von 11/2011 bis 3/2015 wurden 27 Säuglinge eines stationären neuropädiatrischen Krankengutes mit der FEES untersucht. Dabei wurde ein im Vergleich zum Langmore-Standard modifizierter Untersuchungsalgorithmus eingesetzt. Ergebnisse: Bei 24 von 27 Kindern konnten mittels FEES Befunde erhoben werden. Bei 10 Kindern zeigten sich stille Aspirationen von Speichel entsprechend Grad 8 nach der Penetrations-Aspirationsskala (PAS) oder stille, tiefe Penetrationen von Prüfnahrung bis auf die Glottisebene (PAS-Grad 5) und bei 3 Kindern tiefe Penetrationen von Prüfnahrung mit Auslösung des Hustenreflexes. In keinem Fall war ein ausreichender endoskopischer Einblick in die Subglottis oder die Trachea möglich. Aus diesem Grund konnte nicht zwischen einer stillen tiefen Penetration und Aspiration von Probenahrung differenziert werden. Als Konsequenz der FEES-Resultate wurde bei 7 Kindern das Sonden- und Ernährungsmanagement geändert. Schlussfolgerungen: In dieser Studie konnte die FEES unter Anwendung eines modifizierten Untersuchungsalgorithmus bei ca. 89% der Säuglinge zielführend in der Diagnostik von Schluckstörungen eingesetzt werden. Die Aussagefähigkeit des Verfahrens wird durch die Tatsache eingeschränkt, dass sich der direkte Beweis einer Nahrungsaspiration nicht erbringen ließ.
[…]

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Stationäre Speicheldrüsenoperationen in Deutschland Eine DRG-basierte Analyse der Jahre 2007–2011

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0041-107558

Hintergrund: Es gibt bislang keine deutschlandweite epidemiologische Untersuchung zu Speicheldrüsenoperationen. Methoden: Die bundesweite Diagnosis-Related Groups (DRG)-Statistik der Jahre 2007–2011 wurde ausgewertet hinsichtlich der Indikationen auf Basis der ICD-10-Codes. Es wurde Operationsraten pro 100 000 Personenjahre für beide Geschlechter und in Alterskohorten berechnet. Ergebnisse: Die durchschnittlichen deutschlandweiten stationären Operationsraten 2007–2011 betrugen für Inzisionen an den Speicheldrüsen (OPS-Ziffer 5–260) 1,43 pro 100 000 Personen, für Exzisionen an den Speicheldrüsen (5–261) 2,06 pro 100 000, für Speicheldrüsenresektionen (5–262) 16,15 pro 100 000 und für äußere Inzisionen an den Speicheldrüsen (5–270) 0,43 pro 100 000. Für die genannten vier OPS-Ziffern betrugen die Operationsraten in absteigender Häufigkeit für gutartige Tumoren 10,08 pro 100 000, für Speicheldrüsenentzündungen (ohne Speichelsteine) 4,00 pro 100 000, für Speicheldrüsenmalignome 3,90 pro 100 000, und für Speichelsteine 2,09 pro 100 000. Eine signifikante Zunahme der Operationsraten über die Jahre war für bösartige und gutartige Tumoren sowie Speichelsteine zu beobachten. Die Operationsraten waren insgesamt am höchsten bei Patienten >60 Jahre. Es waren regionale Schwankungen der Operationsraten zwischen den Bundesländern zu erkennen. Diskussion: Erstmalig werden Operationsraten für Eingriffe an Speicheldrüsen berichtet. Insbesondere Eingriffe wegen Speicheldrüsenmalignomen sind häufiger als erwartet. Trotz Einführung minimal-invasiver Verfahren erscheinen die Raten an Speicheldrüsenresektionen bei Sialadenitis und Sialolithiasis noch sehr hoch.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Stationäre Speicheldrüsenoperationen in Deutschland Eine DRG-basierte Analyse der Jahre 2007–2011

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0041-107558

Hintergrund: Es gibt bislang keine deutschlandweite epidemiologische Untersuchung zu Speicheldrüsenoperationen. Methoden: Die bundesweite Diagnosis-Related Groups (DRG)-Statistik der Jahre 2007–2011 wurde ausgewertet hinsichtlich der Indikationen auf Basis der ICD-10-Codes. Es wurde Operationsraten pro 100 000 Personenjahre für beide Geschlechter und in Alterskohorten berechnet. Ergebnisse: Die durchschnittlichen deutschlandweiten stationären Operationsraten 2007–2011 betrugen für Inzisionen an den Speicheldrüsen (OPS-Ziffer 5–260) 1,43 pro 100 000 Personen, für Exzisionen an den Speicheldrüsen (5–261) 2,06 pro 100 000, für Speicheldrüsenresektionen (5–262) 16,15 pro 100 000 und für äußere Inzisionen an den Speicheldrüsen (5–270) 0,43 pro 100 000. Für die genannten vier OPS-Ziffern betrugen die Operationsraten in absteigender Häufigkeit für gutartige Tumoren 10,08 pro 100 000, für Speicheldrüsenentzündungen (ohne Speichelsteine) 4,00 pro 100 000, für Speicheldrüsenmalignome 3,90 pro 100 000, und für Speichelsteine 2,09 pro 100 000. Eine signifikante Zunahme der Operationsraten über die Jahre war für bösartige und gutartige Tumoren sowie Speichelsteine zu beobachten. Die Operationsraten waren insgesamt am höchsten bei Patienten >60 Jahre. Es waren regionale Schwankungen der Operationsraten zwischen den Bundesländern zu erkennen. Diskussion: Erstmalig werden Operationsraten für Eingriffe an Speicheldrüsen berichtet. Insbesondere Eingriffe wegen Speicheldrüsenmalignomen sind häufiger als erwartet. Trotz Einführung minimal-invasiver Verfahren erscheinen die Raten an Speicheldrüsenresektionen bei Sialadenitis und Sialolithiasis noch sehr hoch.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Kommentar der Schriftleitung

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 803-803
DOI: 10.1055/s-0041-109188

Liebe Leserinnen und Leser! Video-Editorial http://ift.tt/1NStyJC das letzte Heft des Jahres 2015 beginnt in „Referiert und diskutiert" mit einem von den Diskutanten gelobten Beitrag zu speziellen perioperativen Risiken bei der Tracheostomie von adipösen Patienten (zu den Risikofaktoren gibt es auch einen interessanten Index: 1). Braucht man nach Ohroperationen wirklich eine Ohrtamponade? Darum geht es in dem zweiten Diskussionsbeitrag. Die Fragestellung sei sinnvoll, meinen die Diskutanten, doch beantworte die vorgestellte Studie die Frage nicht.
[…]

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Nachruf auf Prof. Dr. med. Dietrich Plester

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 848-848
DOI: 10.1055/s-0041-10806

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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FEES bei Säuglingen mit Schluckstörungen – wie sinnvoll ist die Untersuchung?

Laryngo-Rhino-Otol
DOI: 10.1055/s-0035-1555886

Hintergrund: Die FEES hat sich auch im Kindesalter als valide instrumentelle Schluckuntersuchung etabliert, ihre Wertigkeit in der Diagnostik bei Säuglingen ist dagegen noch unklar. Ziel der vorliegenden prospektiven Studie war es, Möglichkeiten und Grenzen des endoskopischen Verfahrens im Säuglingsalter zu prüfen. Patienten und Methodik: Im Zeitraum von 11/2011 bis 3/2015 wurden 27 Säuglinge eines stationären neuropädiatrischen Krankengutes mit der FEES untersucht. Dabei wurde ein im Vergleich zum Langmore-Standard modifizierter Untersuchungsalgorithmus eingesetzt. Ergebnisse: Bei 24 von 27 Kindern konnten mittels FEES Befunde erhoben werden. Bei 10 Kindern zeigten sich stille Aspirationen von Speichel entsprechend Grad 8 nach der Penetrations-Aspirationsskala (PAS) oder stille, tiefe Penetrationen von Prüfnahrung bis auf die Glottisebene (PAS-Grad 5) und bei 3 Kindern tiefe Penetrationen von Prüfnahrung mit Auslösung des Hustenreflexes. In keinem Fall war ein ausreichender endoskopischer Einblick in die Subglottis oder die Trachea möglich. Aus diesem Grund konnte nicht zwischen einer stillen tiefen Penetration und Aspiration von Probenahrung differenziert werden. Als Konsequenz der FEES-Resultate wurde bei 7 Kindern das Sonden- und Ernährungsmanagement geändert. Schlussfolgerungen: In dieser Studie konnte die FEES unter Anwendung eines modifizierten Untersuchungsalgorithmus bei ca. 89% der Säuglinge zielführend in der Diagnostik von Schluckstörungen eingesetzt werden. Die Aussagefähigkeit des Verfahrens wird durch die Tatsache eingeschränkt, dass sich der direkte Beweis einer Nahrungsaspiration nicht erbringen ließ.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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Increased CT Dose due to Miscentering with use of Automated Tube Voltage Selection: Phantom and Patient Study

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Peter D. Filev, Pardeep K. Mittal, Xiangyang Tang, Phuong-Anh Duong, Xiaojing Wang, William C. Small, Kimberly Applegate, Courtney C. Moreno
PurposeTo determine if miscentering impacted dose with use of automated tube voltage selection software.MethodsAn anthropomorphic phantom was imaged at different table heights (centered in the CT gantry, and – 6cm, – 3cm, + 3cm, and + 5.7cm relative to the centered position). Topogram magnification, tube voltage selection, and dose were assessed. Impact of table height on dose also was assessed retrospectively in human subjects (n=50).ResultsWhen the CT table was positioned closer to the x-ray source, subjects appeared up to 33% magnified in topogram images. When subjects appeared magnified in topogram images, automated software selected higher tube potentials and tube currents which were based on the magnified size of the subject rather than the subject's true size. Table height strongly correlated with CTDIvol (r=0.98, p<0.05) and DLP (r=0.98, p<0.05) in the phantom study. Transverse dimension in the topogram highly correlated with dose in human subjects (r=0.75-0.87, p<0.05).ConclusionMiscentering results in increased dose due to topogram magnification with automated voltage selection software.

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Patient Preferences Regarding Colorectal Cancer Screening: Test Features and Cost Willing to Pay Out-of-Pocket

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Courtney C. Moreno, Paul S. Weiss, Thomas L. Jarrett, David L. Roberts, Pardeep K. Mittal, John R. Votaw
PurposeThe purpose of this investigation was to evaluate whether test features would make an individual more or less likely to undergo colorectal cancer screening and how much an individual would be willing to pay out-of-pocket for a screening test.MethodsA survey was administered to consecutive adult patients of a general medicine clinic. The survey consisted of Likert-scale questions assessing the patients' likelihood of choosing a screening test based on various test characteristics. Additional questions measured the patients' age, race, gender and maximum out-of-pocket cost they would be willing to pay. Chi-square tests were used to assess the associations between the likelihood questions and the various demographic characteristics.ResultsSurvey response rate was 88.8% (213/240). Respondents were 48.4% female (103/213), 51.6% male (110/213), 82.6% Caucasian (176/213), 11.3% African-American (24/213), and 6.1% other (13/213). Risk of internal injury and light exposure to radiation were the least desirable test features. Light sedation was the only test feature that the majority of respondents (54.8%) indicated would make them likely or very likely to undergo a colorectal cancer screening test. The vast majority of respondents (86.8%) were willing to pay less than $200 out of pocket for a colorectal cancer screening test. There was not a statistically significant difference in the responses of males and females, or in the responses of individuals of different races or different ages regarding test features or the amount individuals were willing to pay for a screening test.ConclusionsSurvey results suggest that patient education emphasizing the low complication rate of CTC, the minimal risks associated with the low level radiation exposure resulting from CTC, and the benefits of a sedation-free test (e.g., no risk of sedation-related complication, no need for a driver) may increase patient acceptance of CTC. Additionally, an out of pocket cost of <$200 would be preferable from the patient perspective

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The Automated Residency Match Rank List

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Colin Strickland, David Rubinstein
The creation of the final rank list for the National Residency Matching Program (NRMP) every year is a laborious task requiring the time and input of numerous faculty members and residents. This article describes the creation of an automated visual rank list to efficiently organize and guide discussion at the yearly rank meeting so that the task may be efficiently and fairly completed. The rank list was created using a PowerPoint (Microsoft) macro that can pull information directly from a spreadsheet to generate a visual rank list that can be modified on-the-fly during the final rank list meeting. An automatically created visual rank list helps facilitate an efficient meeting and creates an open and transparent process leading to the final ranking.

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Outcomes analysis of radioactive iodine and total thyroidectomy for pediatric Graves’ disease.

Outcomes analysis of radioactive iodine and total thyroidectomy for pediatric Graves' disease.

J Pediatr Endocrinol Metab. 2015 Dec 10;

Authors: Cohen RZ, Felner EI, Heiss KF, Wyly JB, Muir AB

Abstract
BACKGROUND: The majority of pediatric patients with Graves' disease will ultimately require definitive therapy in the form of radioactive iodine (RAI) ablation or thyroidectomy. There are few studies that directly compare the efficacy and complication rates between RAI and thyroidectomy. We compared the relapse rate as well as the acute and long-term complications of RAI and total thyroidectomy among children and adolescents with Graves' disease treated at our center.
METHODS: Medical records from 81 children and adolescents with a diagnosis of Graves' disease who received definitive therapy over a 12-year period were reviewed.
RESULTS: Fifty one patients received RAI and 30 patients underwent thyroidectomy. The relapse rate was not significantly different between RAI and thyroidectomy (12.1% vs. 0.0%, p=0.28). There were no acute or long-term complications in the RAI group, but there were eight cases of hypoparathyroidism (two transient and six permanent) in the thyroidectomy group. None of the patients developed a recurrent laryngeal nerve injury.
CONCLUSIONS: RAI is a safe and effective option for treatment of children and adolescents with Graves' disease. In light of the rate of permanent hypoparathyroidism seen at our center with thyroidectomy and previously published long-term safety of RAI, we recommend RAI as the first line treatment for children and adolescents with Graves' disease. For those centers performing thyroidectomies, we recommend that each center select 1-2 high-volume pediatric surgeons to perform all thyroid procedures, allowing individuals to increases case volume and potentially decrease long-term complications of thyroidectomy.

PMID: 26656610 [PubMed – as supplied by publisher]

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Interpretation of Breast MRI Utilizing the BI-RADS 5th Edition Lexicon: How Are We Doing and Where Are we Headed?

Publication date: Available online 15 December 2015
Source:Current Problems in Diagnostic Radiology
Author(s): Kyungmin Shin, Kanchan Phalak, Anthony Hamame, Gary J Whitman
The Breast Imaging Reporting and Data System (BI-RADS) was first initiated in the late 1980s in order to standardize reporting, improve report organization, and to monitor outcomes for more clear, concise and uniform communication of breast imaging findings. In the BI-RADS 5th edition, several changes and new additions have been made to the MRI lexicon, reflecting increased utilization and availability of breast MRI in clinical practice. Understanding the role and appropriate utilization of breast MRI and the BI-RADS lexicon could help with interpretation and effective communication of MRI findings as well as preparing for incorporation of more advanced imaging techniques. In this comprehensive review of the changes and new descriptors in the MRI section of 5th edition of BI-RADS with pictorial examples, the reader will be able to achieve improved understanding of the MRI BI-RADS lexicon and its appropriate applications.

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Nicht-allergische Rhinitis: Epidemiologie, Diagnostik und Therapie

Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 847-863
DOI: 10.1055/s-0041-107489

Die nicht-allergische Rhinitis umfasst eine heterogene Gruppe von Erkrankungen, denen eine nicht-IgE-vermittelte Pathophysiologie zugrunde liegt. In der vorliegenden Übersichtsarbeit werden die typischen Vertreter dieser Gruppe mit Häufigkeit und Symptomatik aufgezeigt, Empfehlungen zur sensitiven und rationalen Diagnostik vermittelt und die therapeutischen Optionen auf der Basis der aktuellen wissenschaftlichen Literatur vorgestellt. Der häufigste Subtyp ist die nicht-allergische Rhinopathie, auch idiopathische Rhinitis oder vasomotorische Rhinitis genannt. Die Rhinitis medicamentosa ist weiterhin ein klinisch relevantes Problem, für das ein Stufenschema zur Entwöhnung vorgestellt wird.
[…]

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

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