Σφακιανάκης Αλέξανδρος
ΩτοΡινοΛαρυγγολόγος
Αναπαύσεως 5 Άγιος Νικόλαος
Κρήτη 72100
00302841026182
00306932607174
alsfakia@gmail.com

Αρχειοθήκη ιστολογίου

! # Ola via Alexandros G.Sfakianakis on Inoreader

Η λίστα ιστολογίων μου

Σάββατο 4 Αυγούστου 2018

Learning curve for endoscopic evaluation of vocal folds lesions with narrow band imaging

Publication date: Available online 4 August 2018

Source: Brazilian Journal of Otorhinolaryngology

Author(s): Michał Żurek, Anna Rzepakowska, Ewa Osuch-Wójcikiewicz, Kazimierz Niemczyk

Abstract
Introduction

The endoscopic methods are progressing and becoming more common in routine clinical diagnosis in the field of otorhinolaryngology. Relatively large amount of researches have proved high accuracy of narrow band imaging endoscopy in differentiating benign and malignant lesions within vocal folds. However, little is known about learning curve in narrow band imaging evaluation of laryngeal lesions.

Objective

The aim of this study was to determine the learning curve for the narrow band imaging evaluation of vocal folds pathologies depending on the duration of the procedure.

Methods

Records of 134 narrow band imaging that were analyzed in terms of the duration of the procedure and the accuracy of diagnosis confirmed by histopathological diagnosis were enrolled in the study. The narrow band imaging examinations were performed sequentially by one investigator over a period of 18 months.

Results

The average duration of narrow band imaging recordings was 127.82 s. All 134 studies were divided into subsequent series of several elements. An evident decrease in time of investigation was noticed between 13th and 14th series, when the examinations were divided into 5 elements series, which corresponds to the difference between 65th and 70th subsequent narrow band imaging examination. Parallel groups of 67 examinations were created. Group 1 included 1st to 67th subsequent narrow band imaging examination; Group 2 – 68th to 134th narrow band imaging examinations. The non-parametric U Mann–Whitney test confirmed statistically significant difference between the mean duration of narrow band imaging examination in both groups 160.5 s and 95.1 s, respectively (p < 10−7). Sensitivity and specificity of narrow band imaging examination in the first group were respectively: 83.7% and 76.7%. In the second group, these indicators amounted 98.1% and 80% respectively.

Conclusions

A minimum of 65th–70th narrow band imaging examinations are required to reach a plateau phase of the learning process in assessment of glottis lesions. Analysis of learning curves is useful for the development of training programs and determination of a mastery level.

Resumo
Introdução

Os métodos endoscópicos estão progredindo e se tornando comuns no diagnóstico clínico de rotina também na otorrinolaringologia. Um número relativamente grande de pesquisas demonstrou alta precisão na endoscopia com imagem de banda estreita na diferenciação de lesões benignas e malignas nas pregas vocais. Entretanto, pouco se sabe sobre a curva de aprendizado na avaliação da de banda estreita de lesões laríngeas.

Objetivo

O objetivo do nosso estudo foi determinar a curva de aprendizado para a avaliação por imagem de banda estreita das afecções das pregas vocais, de acordo com a duração do procedimento.

Método

Foram incluídos no estudo 134 registros de imagens de banda estreita analisadas em termos da duração do procedimento e da acurácia do diagnóstico confirmado pelo diagnóstico histopatológico. Os exames com imagem de banda estreita foram realizados sequencialmente por um investigador por um período de 18 meses.

Resultados

A duração média dos registros de imagem de banda estreita foi de 127,82s. Todos os 134 estudos foram divididos em séries subsequentes de vários elementos. Uma evidente diminuição no tempo de investigação foi observada entre as séries 13 e 14, quando os exames foram divididos em séries de 5 elementos, o que corresponde à diferença entre o 65° e 70° exames de imagem de banda estreita subsequentes. Foram criados grupos paralelos de 67 exames. O grupo 1 incluiu o 1° ao 67° exame de imagem de banda estreita subsequente; Grupo 2 – o 68° ao 134° exame de imagem de banda estreita. O teste não-paramétrico U de Mann-Whitney confirmou uma diferença estatisticamente significante entre a duração média do exame de imagem de banda estreita em ambos os grupos de 160,5s e 95,1s, respectivamente (p < 10-7). A sensibilidade e especificidade do exame de imagem de banda estreita no primeiro grupo foram, respectivamente: 83,7% e 76,7%. No segundo grupo, esses indicadores foram 98,1% e 80%, respectivamente.

Conclusões

Um mínimo de 65 a 70 exames de imagem de banda estreita são necessários para se atingir a fase de estabilização (plateau) do processo de aprendizado na avaliação de lesões de glote. A análise das curvas de aprendizado é útil para o desenvolvimento de programas de treinamento e determinar o n.



https://ift.tt/2MjlRiY

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου