Publication date: Available online 22 November 2018
Source: Brazilian Journal of Otorhinolaryngology
Author(s): Emille Mayara Scarabello, Dionísia Aparecida Cusin Lamônica, Marina Morettin Zupelari, Liége Franzini Tanamati, Patrícia Dominguez Campos, Kátia de Freitas Alvarenga, Adriane Lima Mortari Moret
Abstract
Introduction
The cochlear implant is an effective device for children with severe and/or profound prelingual hearing loss, since it provides considerable improvement in oral language acquisition through the auditory pathway. The use of a cochlear implant contributes to the development of auditory perception, favoring the acquisition of the linguistic processes related to communication skills, which might have a positive effect on other areas of development.
Objective
The aim of this study was to verify the performance of children using cochlear implants for expressive and receptive oral language.
Methods
This was a prospective cross-sectional study that used the following tests: Child language test in the phonology, vocabulary, fluency and pragmatics areas, and the Peabody Picture Vocabulary Test. Thirty children participated in this study, of both genders, aged between 36 and 72 months, with severe and/or profound bilateral sensorineural hearing loss, without other impairments and users of unilateral cochlear implant with full electrode insertion for a minimum of 12 months.
Results
The longer duration of the cochlear implant use, the younger age at surgery and the better performance at the auditory perception of speech influenced the performance in expressive and receptive oral language. Even though when compared to the normative language acquisition process, the results showed that these children had patterns of linguistic skills that are below their chronological age; the results indicate that these children are developing expressive and receptive oral language skills, and this is the outcome that should be taken into account in this study.
Conclusion
The longer duration of the cochlear implant use, the younger age at surgery and the better performance in the auditory perception of speech influenced the performance in expressive and receptive oral language skills, but not in all the studied semantic categories.
Resumo
Introdução
O implante coclear é um tratamento eficaz para crianças com deficiência auditiva pré-lingual de grau severo e/ou profundo, uma vez que proporciona melhoria considerável na aquisição da linguagem oral por meio da via auditiva. O uso do implante coclear contribui para o desenvolvimento da percepção auditiva favorecendo a aquisição dos processos linguísticos voltados à aquisição de habilidades comunicativas que poderá repercutir positivamente em outras áreas do desenvolvimento.
Objetivo
O objetivo deste estudo foi verificar o desempenho de crianças usuárias de implante coclear quanto à linguagem oral expressiva e receptiva.
Método
Trata-se de um estudo prospectivo transversal onde os seguintes testes foram utilizados: Teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática e Test de Vocabulário de Imágenes Peabody. Participaram deste estudo 30 crianças de ambos os sexos na faixa etária de 36 a 72 meses, com deficiência auditiva sensorioneural de grau severo e/ou profundo bilateral, sem outros comprometimentos e usuárias de implante coclear unilateral com inserção total dos eletrodos há, no mínimo, 12 meses.
Resultados
O maior tempo de uso do implante coclear, a menor idade na cirurgia e o melhor desempenho na percepção auditiva da fala influenciaram o desempenho na linguagem oral expressiva e receptiva. Embora comparativamente ao processo de aquisição normativo da linguagem os resultados encontrados revelaram que estas crianças demonstraram habilidades linguísticas em padrões abaixo de sua idade cronológica, os resultados apontaram que estas crianças estão em evolução da linguagem oral expressiva e receptiva, sendo este o resultado que deve ser valorizado neste estudo.
Conclusão
O maior tempo de uso do implante coclear, a menor idade na cirurgia e o melhor desempenho na percepção auditiva da fala influenciaram o desempenho na linguagem oral expressiva e receptiva, porém não em todas as categorias semânticas estudadas.
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