Publication date: Available online 30 June 2018
Source: Brazilian Journal of Otorhinolaryngology
Author(s): Maria Fernanda Capoani Garcia Mondelli, Ivan dos Santos José, Maria Renata José, Natália Barreto Frederigue Lopes
Abstract
Introduction
There is evidence pointing to the importance of the evaluation of musical perception through objective and subjective instruments. In Brazil, there is a shortage of instruments that evaluates musical perception.
Objective
To develop an instrument to evaluate the recognition of traditional Brazilian melodies and investigate the performance of children with typical hearing.
Methods
The study was developed after approval from the research ethics committee (1.198.607). The instrument was made in software format with website access, using the languages PHP 5.5.12, Javascript, Cascade style sheets and "HTML5"; database "MYSQL 5.6.17" on the "Apache 2.4.9" server. Fifteen melodies of Brazilian folk songs were recorded with piano synthesized timbre, with 12 seconds per melody reproduction and four second intervals between them. A total of 155 children, literate, aged eight to 11 years, of both sexes, with typical hearing participated in the study. The test was performed in a silent room with sound stimuli amplified by a sound box at 65 dBNA, positioned at 0 azimuth, and at one meter from the participant, the notebook was used for children to play with on the screen on the title and illustration of the melody they recognized they were listening to. The responses were recorded on their own database.
Results
The instrument titled "Evaluation of recognition of traditional melodies in children" can be run on various devices (computers, notebooks, tablets, mobile phones) and operating systems (Windows, Macintosh, Android, Linux). Access: http://192.185.216.17/ivan/home/login.php by login and password. The most easily recognized melody was "Cai, cai balão" (89%) and the least recognized was "Capelinha de melão" (25.2%). The average time to perform the test was 3′15″.
Conclusion
The development and application of the software proved effective for the studied population. This instrument may contribute to the improvement of protocols for the evaluation of musical perception in children with hearing aid and/or cochlear implants users.
Resumo
Introdução
Há evidências que apontam para a importância da avaliação da percepção musical através de instrumentos objetivos e subjetivos. No Brasil, há escassez de instrumentos que avaliem a percepção musical.
Objetivo
Desenvolver um instrumento para avaliar o reconhecimento de melodias tradicionais brasileiras e investigar o desempenho de crianças com audição típica.
Método
O estudo foi desenvolvido após aprovação do comitê de ética em pesquisa (1.198.607). O instrumento foi desenvolvido em formato de software com acesso ao site, utilizando as linguagens de programação PHP 5.5.12, Javascript, Cascade Style Sheets e "HTML5"; banco de dados "MYSQL 5.6.17" no servidor "Apache 2.4.9". Quinze melodias de canções folclóricas brasileiras foram gravadas com timbre sintetizado em piano, com 12 segundos de reprodução da melodia e quatro segundos de intervalo entre elas. Participaram do estudo 155 crianças, alfabetizadas, com idades entre oito e 11 anos, de ambos os sexos, com audição típica. O teste foi realizado em sala silenciosa com estímulo sonoro amplificado por uma caixa sonora a 65 dB NA, posicionada a 0 azimute, e a um metro do participante, e o notebook foi utilizado para que as crianças brincassem na tela com o título e a ilustração da melodia que eles reconheceram que estavam ouvindo. As respostas foram registradas em seu próprio banco de dados.
Resultados
O instrumento intitulado "Avaliação do reconhecimento de melodias tradicionais em crianças" pode ser executado em vários dispositivos (computadores, notebooks, tablets, telefones celulares) e sistemas operacionais (Windows, Macintosh, Android, Linux). Acesse: http://192.185.216.17/ivan/home/login.php através de login e senha. A melodia mais facilmente reconhecida foi "Cai, cai balão" (89%) e a menos reconhecida foi a "Capelinha de melão" (25,2%). O tempo médio para realizar o teste foi de 3′15″.
Conclusão
O desenvolvimento e aplicação do software se mostraram eficazes para a população estudada. Este instrumento pode contribuir para o aprimoramento de protocolos de avaliação da percepção musical em crianças usuárias de próteses auditivas e/ou usuárias de implante coclear.
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